Dykning er bestemt ikke for alle og enhver. 

“Da jeg rejste i Australien efter at have uddannet mig på college, følte jeg, at jeg delvist var forpligtet til at opleve Great Barrier Reef. Bortset fra en, der bogstaveligt talt ikke kan træde på en båd uden at blive grøn, dykning, var der ikke nøjagtigt min yndlingsekspedition.” – Danielle Muoio

 Amphibian scuba virtual reality (VR) experience

MITs nye virtuelle scuba-simulator, som er hedder Amphibian, kan tilbyde dem, der ikke er i stand til eller tøver med at dykke en forholdsvis cool måde at stadig opleve havet på. Realismen er en anden med virtual reality, hvilket gør det muligt at give bedre oplevelser.

Læs også om at svømme med definer i en anden VR oplevelse.

Hvordan er denne scuba simulator sat sammen?

Simulatoren er oprettet af Dhruv Jain, en MSc (master’s of science candidate) i MITs Living Mobile Group. Dhruv Jain bruger i simulationsetuppet VR, samt en ophængt sele for at skabe følelsen af ​​at svømme under vandet.

Brugere tager et Oculus Rift-headset på, og hovedtelefoner ind, og går ind i selen på en måde, således de ligger på overkroppen. Sensorer skaber effekten af ​​opdrift, træk og temperatur under simuleringen. Der er  en oppustelig airbag under overkroppen, hvilken blæser op, når brugeren trækker ind og tømmes ud af udånding – det skaber illusionen af ​​stigende og faldende fornemmelser.

Jain skabte også handsker indlejret med sensorer, så brugerne kan gribe genstande under simuleringen, som en krabbe eller et shell, og dermed få følelsen af ​​at samle noget op.

Amfibian er i sin enkelthed et teknologisk og kunstnerisk projekt for Jain.

Jain, der er delvis døv, skabte simulatoren, så folk kan opleve de befriende virkninger af handicap.

”Under vandet bliver vores vitale sanser sløvede og fordrejet (…). Men under disse forhold oplevede jeg den slags fred, man kun kan forvente at føle med frihed uden vægt,” skrev Jain i sin MIT-pressemeddelelse.

 Tak fordi du læser med hos Pendula Solutions.